12 feb

Webdesign får ditt firma inn i fremtiden

Når man driver en virksomhet i dag, så kan det være en utfordring å henge med i forhold til hva kundene ønsker. Markedet går i dag gjennom store endringer i hvordan kjøp og salg foregår.

Mange som driver tradisjonelle butikker satser på at det er en kortsiktig trend som gjør at kundene trekker til nettbutikker i stedet for å benytte seg av fysiske butikker som man har gjort i lang tid. Hvis man ikke ser endringene i trender for sent, så kan man miste muligheten til å omstille seg slik at man fortsatt når frem til kundene. Kunder er i dag mindre lojale til butikkene de handler i på grunn av at butikkene er mindre personlige, og man må derfor tilby kundene det de forventer å finne for å beholde dem. Dette gjør at man regelmessig trenger å evaluere sin webdesign for å tilby kundene det de ønsker å finne når de benytter dine nettsider.

Når mange nye brukere finner veien til nettbutikker og nettbaserte tjenester hver dag, så vil behovene etter hvert endre seg. Tidligere kunne man godta at det tok litt tid å finne det man skulle ha på nett da et mindretall personer benyttet seg av internettjenester, men i dag har mobile enheter gjort at en stor andel av det norske folk på en eller annen måte benytter seg av nettbutikker og nettbaserte tjenester. Da er dette blitt en viktig del av dagliglivet, noe som gjør at det skapes mye frustrasjon hvis tjenester er trege eller det er mye feil på dem. Hvis nettsidene ikke er effektive når mange benytter seg av dem hver dag, så vil frustrasjonen gjøre at brukerne velger det nettstedet som gir dem det de ønsker for å være effektive.

Økt internettbruk endrer teknologiske løsninger

Med den økte internettbruken man har sett i Norge og resten av verden de siste årene, så kreves nye teknologiske løsninger for at brukerne skal kunne benytte seg av internett på en effektiv måte. Hvis man ikke benytter seg av nye løsninger som kommer på markedet som for eksempel gjør det enkelt å søke frem det man leter etter, så vil brukerne raskt bestemme seg for at dine nettsider er tungvinte å benytte da de må bruke mer tid på å finne frem til det de ønsker.

Webdesign

Er det kun de yngste brukerne som stiller krav til webdesign

Mange tenker når de leser at økt bruk krever bedre teknologiske løsninger at det er ungdommen som tvinger dette frem. Men det er ikke bare de yngste som gjør at dette skjer. Bedre teknologiske løsninger gjør at nettsider og nettbutikker er enklere å benytte seg av, og det er noe som er viktig for eldre som ikke er spesielt bevandret i teknologiens utvikling. Ved å benytte enklere løsninger for nettsidene, så kan man lettere oppnå at de brukerne som ikke ønsker å sette seg inn i nye løsninger får den nytten de har behov for ved å benytte løsningen.

Henger man etter kan man miste kunder

Den viktigste grunnen til å regelmessig gjøre en vurdering av sitt webdesign, er at man raskt vil miste kunder eller brukere hvis man blir hengende etter. For at du skal fortsette å få besøk av de kundene eller brukerne som du allerede har vunnet tilliten til, så kreves det at du må bevise at du fortjener tilliten. Det er ikke sikkert man behøver å gjøre store endringer, men man bør følge med på det viktigste som skjer innen nettbaserte løsninger og nettbutikker. Ikke vær blant dem som benytter seg av teknologi fra forrige tiår, men oppdater din webdesign og behold brukerne.

Kilde: https://www.mementor.no/webdesign/