29 jan

Positiv erfaring med møbelhandel online

Når vi handler møbler online, kan vi ved å sjekke ut noen ting om leverandøren oppnå å få en positiv opplevelse av handelen. Det er noen utfordringer å velge innredningen ut fra bilder på nett. Gode leverandører er klar over hva utfordringene er, og gjør en innsats for å gjøre opplevelsen bedre for deg som kunde.

Valg av møbler

Valg av møbler er en utfordringen når du ikke kan gå rundt i butikken å se møblene og hvordan de passer inn i forskjellige settinger. Skal vi, for eksempel bytte ut innredningen i stua med sofagruppe og salongbord, er det mye som er viktig for oss. Hvordan bruker vi salongen? Om salongen skal stå i en finstue som vi kun bruker i spesielle anledninger, så kan det være vi fokuserer mest på hvordan sofagruppen og salongbordet tar seg ut i forhold til comfort og hvor praktisk sofaen er.

Men den bør jo passe til den bruken vi ønsker å benytte den til. Om anledningene når vi benytter den er for kaffeselskaper når vi samler bekjente vi ikke ser så ofte, må den fungere til det. Bordet bør være høyt nok i forhold til sofaen og sofaen bør være god å sitte i for gjestene. Men er det derimot dagligstua vi skal bytte møbler i, trenger vi kanskje en sofagruppe med plass til hele familien foran TV-en på kveldene, gjerne med barnas venner i tillegg til kjernefamilien. Når vi setter oss ned foran TV-en gjør vi det gjerne for å slappe av etter en lang dag på jobb og ønsker å kunne slappe av. Da er det viktig med comfort.

Hvordan hjelper nettbutikken deg med å finne frem i utvalget deres av møbler? Er det gode beskrivelser så du vet om sofaen er behagelig? Er alle mål tatt med på sofagruppe og salongbord? Om nettsidene er konstruert for å gi oss utfyllende svar på disse og flere spørsmål vi har, kan vi oppleve at det er behagelig å kjøpe møblene her. I tillegg så må leveringsbetingelser, betalingsbetingelser, samt eventuelle ekstrakostnader som kommer i tillegg i form av toll og MVA, komme tydelig frem som informasjon så du vet hva du kjøper.

Levering av møbler

Ved store bestillinger kan levering av møbler, som f.eks salongbord være problematisk for oss om det ikke håndteres riktig. Vi bør ta oss tid til å sjekke nøye hvordan de leverer og også leveringstid. Dette er jo ikke nødvendigvis bare en utfordring med nettbutikker, men kan også være upraktisk ved levering fra noen fysiske butikker. Hvilke tidspunkter kan de levere på? Må vi holde oss hjemme fra jobb for å vente på møbler? Kommer de når de lover det? Mange av oss har erfart problemer rundt dette med fysiske butikker, og med nettbutikker bør det være tydelig hva de tilbyr. Om du kjøper deg den kuleste sofagruppa med det perfekte salongbordet, men får kun dumpet en pall på utsida døra, eller enda verre, hos en speditør, og så må vi håndtere resten selv, så er ikke dette nødvendigvis veldig praktisk. Vi trenger en leverandør som leverer når vi kan ta imot, og som hjelper å bære det inn om vi har behov for det.

Toll og avgifter

Det er ikke alltid lett å se om et nettsted er norsk eller utenlandsk i dag. De fleste firmaer som ønsker å selge varer i Norge har skaffet seg et .no-domene og ser helt like ut som lokale leverandører. Er nettstedet utenlandsk, og de ikke har lager i Norge, må du også ta med i beregningen at du må betale toll og avgifter/MVA. Om dette ikke opplyses tydelig på sidene, kan vi risikere å få oss en overraskelse i posten i etterkant av leveransen.

Kjøp av møbler, alt fra salongbord til kjøkkenstoler, kan bli en positiv erfaring så lenge du sjekker litt i forkant. Pass på at frakt og betaling er praktisk for deg så du ikke får noen overraskelser.