6 jun

Angrer du på et kjøp?

Har du kjøpt en vare eller tjeneste med kredittkort eller andre betalingsmetoder som du nå angrer på? Det kan være flere grunner til at man angrer på et kjøp. Noen ganger er ikke produktet eller tjenesten slik du hadde forventet. Er det noe feil med produktet? Eller har du rett og slett dratt kredittkortet én gang for mange, og du ønsker nå å returnere varen du har kjøpt.

For å gi deg en oversikt over hvilke regler som gjelder når du angrer på et kjøp, har vi samlet informasjon fra Forbrukerrådet om hvilke rettigheter du har som kunde når du angrer på et kjøp som du har gjort.

Bytterett

Ofte ønsker vi å bytte en vare til et annen produkt, noe de fleste butikker lar deg få lov til. For at du skal få lov til å bytte et produkt, må du sørge for at du ikke har brukt produktet eller påført det noen skader. Samtidig er det viktig å huske at dette ikke er noe som loven pålegger butikkene, men noe som de rett og slett gjør for å tilby sine kunder god service. Ofte vil det stå en frist på kvitteringen for bytting av produktet, og husk at det er enkelte produkter som de fleste butikker ikke lar deg bytte, som for eksempel hygieniske artikler.

Du kan også be butikken om å gi deg en tilgodelapp i stedet, dersom du ikke finner noen andre produkter som du ønsker å bytte den opprinnelige varen i. Hos noen butikker vil du også kunne få pengene tilbake for ubrukte varer dersom du gir beskjed om dette innen en fastsatt dato.

Angrerett

Angreretten er helt avhengig av hvor du har kjøpt produktet eller tjenesten, og når du handler i en vanlig butikk, så må du tilrettelegge deg de byttereglene som butikken selv har satt. Derimot har du angrerett når du har gjennomført et kjøp via internett eller telefon. I tillegg kan du lovlig bruke angreretten din når du har handlet varen enten ute på gaten, på en stand eller i hjemmet. Denne retten gjelder i alle EØS-landene og du kan finne mer informasjon på lovdata.no sine hjemmesider.

Husk at det er satt tidsfrister for hvor lenge du kan bruke angreretten din.

Hvordan angrer jeg på et kjøp?

Det første du må gjøre når du ønsker å angre på et kjøp er å gi beskjed innen fristen har gått ut. Angrefristen er på to uker fra den dagen du gjennomførte kjøpet, eller den dagen du mottok varen. Ofte vil man få tilsendt et skjema som man skal fylle ut dersom man ønsker å angre på et kjøp. Dersom du ikke har mottatt et ferdig utfylt skjema fra butikken, vil angrefristen bli forlenget til inntil 12 måneder.

Deretter må du sørge for at varen også blir returnert før fristen har gått ut, og ofte er det kunden selv som må betale for retur av varen, dersom butikken ikke har opplyst om noe annet.

Når kan jeg ikke bruke angreretten?

Likevel finnes det en rekke kjøp som du ikke har angrerett på. Slike kjøp inkluderer blant annet kjøp av bolig, persontransport, pakkereiser og hotellovernattinger. Du kan finne en detaljert liste over hvilke kjøp som ikke dekkes av angreretten på lovdata.no.

Kilde: MONEYBANKER.no